Pantein Zorggroep

App QDNA maakt patiëntervaringen snel inzichtelijk
13 Oktober 2015
Maasziekenhuis Pantein en ZorgDNA innoveren met online dashboard

Maasziekenhuis Pantein brengt sinds enkele maanden patiëntervaringen in beeld via de app QDNA. De resultaten worden realtime geanalyseerd en zijn dagelijks via een online dashboard inzichtelijk. Zo kan het ziekenhuis de zorg doorlopend afstemmen op de behoeften van patiënten.

Gebruiksvriendelijke app
Maasziekenhuis Pantein werkte de afgelopen tijd samen met het bureau ZorgDNA aan de ontwikkeling van de app. ‘Nu de app klaar is, zijn we enorm trots op het resultaat omdat het veel meerwaarde biedt. We wilden een gebruiksvriendelijke toepassing die doorlopend belangrijke informatie geeft over de kwaliteitsbeleving. Die mogelijkheid is er nu. De app kan gebruikt worden op een tablet, smartphone of smart-tv’, aldus Theo Mennen, directeur Maasziekenhuis Pantein.

Voor poliklinieken en verpleegafdelingen
Op alle 35 poliklinieken van het ziekenhuis wordt sinds april van de nieuwe toepassing gebruik gemaakt. Vrijwilligers in het ziekenhuis vragen aan patiënten om via een Ipad enkele vragen te beantwoorden. Via een digitaal dashboard hebben de poliklinieken direct inzicht in hun eigen resultaten. Directe sturing op kwaliteit is hierdoor mogelijk. Patiënten die opgenomen zijn in het ziekenhuis kunnen ook hun ervaringen delen via de app. 'Voordat patiënten het ziekenhuis verlaten krijgen zij van ons de vraag om via de smart-tv op hun kamer enkele vragen te beantwoorden', aldus Janneke van den Berg, beleidsmedewerker van het Maasziekenhuis.

Cliëntenraad en vrijwilligers enthousiast
De vragen in de app zijn bepaald aan de hand van belangrijke kwaliteitsthema´s. Deze zijn vervolgens getoetst bij de centrale cliëntenraad en vrijwilligers. Beiden reageerden enthousiast op de nieuwe methode. Doordat afdelingen en poliklinieken nu zelf direct hun resultaten kunnen zien, kunnen zij nog sneller en gerichter inspelen op klantbehoeften. ‘Iedere klantenscore zien wij als een gratis advies om onze dienstverlening te verbeteren of op dezelfde manier door te gaan. Onze klantenscores zijn op dit moment al behoorlijk hoog, maar als het gaat om zorg en gezondheid moet je voor het beste gaan. Je kunt altijd blijven verbeteren. De app QDNA van ZorgDNA biedt daarvoor uitstekende mogelijkheden’, aldus Theo Mennen, directeur Maasziekenhuis.
Contactgegevens
Pantein Zorggroep
Dokter Kopstraat 2
5835 DV Beugen