Dirkzwager legal & tax

E-commerce in Duitsland – belangrijke aandachtspunten voor de praktijk
6 Juli 2015

De makkelijkste manier om klanten te benaderen is in deze tijd natuurlijk via het internet. Zonder kosten voor het huren van bedrijfspanden, opslaglocaties of brievenbussen, zonder het inhuren van extra personeel in Duitsland of het aanvragen van eventuele vergunningen, lidmaatschappen bij de Kamer van Koophandel  en dergelijke kan de Duitse markt eenvoudig door middel van een Duitstalige webshop vanuit Nederland worden bewerkt. Hierbij wanen de Nederlandse ondernemers zich, wat betreft de Duitse regelgeving, vaak in een schijnzekerheid. Ook als men vanuit Nederland te werk gaat, maar van een Duits webdomain gebruik maakt, betreedt men door middel hiervan de Duitse markt met het gevolg dat ook de Duitse regelgeving omtrent e-commerce van toepassing is. Dit geldt ook indien bijvoorbeeld via ebay.de producten gericht aan Duitse consumenten te koop aan worden geboden. Vanuit de Europese Unie werd een initiatief voor een conforme regelgeving voor alle lidstaten in het leven geroepen. Deze nieuwe regelgeving trad in Duitsland op 13 juni 2014 in werking, ook één jaar later zijn de regels in alle EU-landen echter nog niet hetzelfde en moeten Nederlandse ondernemers zeker aandacht aan het Duitse e-commerce recht besteden. Op de volgende cruciale punten moet de Nederlandse ondernemer die op een Duitse webdomain producten en services aanbiedt altijd letten.

1.              Informatieplichten
Bij het sluiten van overeenkomsten via internet is het voor de consument niet altijd even makkelijk uit te zoeken wie precies de contractpartner wordt. Om die reden werd in de wetgeving van de Europese Unie, naast nieuwe regelingen voor wat betreft het herroepingsrecht, ook nieuwe regelingen omtrent de informatieplicht opgenomen. De Europese richtlijn werd in Duitse wetgeving vertaald en er werd een lange lijst opgenomen waarover de ondernemer die over een Duitse webwinkel beschikt, zijn wederpartij  moet informeren. De belangrijkste punten die een ondernemer op zijn website moet vermelden zijn:

  • de wezenlijke gegevens omtrent de eigenschappen van het aangeboden product;
  • de NAW-gegevens van het bedrijf inclusief een telefoonnummer;
  • informatie over de rechten van de consument voor wat betreft klachten;
  • informatie over het recht tot herroepen van de overeenkomst door de consument;
  • informatie over de prijs en de voorwaarden van levering.

De NAW-gegevens van het bedrijf inclusief telefoonnummer moet de zakelijk website eigenaar ook in zijn zogenaamd “Impressum” vermelden dat op de website geopend kan worden. Hier moet ook de vertegenwoordigingsbevoegde persoon vermeld worden in het geval van een rechtspersoon als eigenaar van een website. Daarnaast moeten nog een aantal andere gegevens vermeld worden en ondertussen bestaat er een lange lijst met uitspraken omtrent de verplichte inhoud van een “Impressum”.

2.              Widerrufsrecht (Herroepingsrecht)
Het herroepingsrecht werd door de nieuwe regelgeving eveneens herzien.

De belangrijkste veranderingen kunnen als volgt worden samengevat:

Herroepingsrecht via de telefoon: voortaan mogen consumenten niet alleen door schriftelijke mededeling (vaak via e-mail) of terugzenden van het product gebruik maken van hun herroepingsrecht, maar kan deze mededeling ook via de telefoon geschieden. In de praktijk moeten ondernemers dus niet alleen een telefoonnummer opgeven, maar moeten zij er ook zorg voor dragen dat er iemand beschikbaar is, die dergelijke gesprekken aan kan nemen.

Inhoud van de informatieplicht: het is de Nederlandse ondernemer die een webshop op een Duitse domain in willen richten, uitdrukkelijk aan te bevelen voor de informatievereiste van het herroepingsrecht gebruik te maken van de wettelijke voorbeeldtekst. In het verleden heeft de Duitse Hoge Raad voor civiele kwesties (BGH) meerdere keren geoordeeld, dat de informatietekst wellicht  mag afwijken van de wettelijke voorbeeldtekst, maar dat onduidelijke formuleringen in dat geval ten koste van de ondernemer gaan en de informatieplicht hierdoor uiteindelijk niet vervuld is. Dit heeft ernstige gevolgen voor een ondernemer. Indien aan de informatieplicht voor wat betreft het herroepingsrecht niet is voldaan, kan de consument nog voor onbepaalde tijd na het sluiten van de overeenkomst  een beroep op zijn herroepingsrecht doen. Ook het meest recente Europese wetgevingsinitiatief kent een dergelijke voorbeeldtekst, die echter zoals eerdere voorbeeldteksten nog aan  de concrete situatie moet worden aangepast. Het desbetreffende voorbeeld is op Internet te vinden op de website van het Bondsministerie voor justitie en consumentenbescherming of in de bijlage van de EGBGB (invoeringswet van de Duitse Burgerlijke wetboek) “Anlage 1 zu §246a §1a Abs. 2 Satz 2 EGBGB”.

In de literatuur werd reeds voor inwerkingtreding van de nieuwe wetgeving opgemerkt, dat de voorbeeldtekst enkele taalfouten bevat. De desbetreffende ondernemer is om deze reden aan te bevelen bij het invullen van de vereiste gegevens in de voorbeeldtekst ook deze fouten mee aan te passen. Indien de business plan van de webshopondernemer niet met de voorbeeldtekst overeenkomt, is het aan te bevelen een eigen informatietekst, die met de eigen business plan strookt op te stellen.

Het blijft ook onder de nieuwe wetgeving toegestaan de informatietekst omtrent het recht tot herroepen in de algemene voorwaarden te integreren. Hierbij is het aan te bevelen deze informatietekst duidelijk  te blijven aangeven.

Kosten voor terugzending: voortaan hoort de ondernemer de consument over de kosten voor de terugzending van het geleverde product te informeren, indien de ondernemer deze niet voor eigen rekening neemt.

De regeling dat een terugzending voor de consument bij een bestelling boven de € 40 gratis mogelijk gemaakt moet worden komt te vervallen.

De ondernemer moet voortaan inschatten hoeveel deze kosten zullen bedragen en moet dit bij voorbaat aangeven. Hierbij is het belangrijk deze kosten niet te hoog in te schatten omdat dit een drempel voor een consument kan vormen om gebruik van het herroepingsrecht te maken.

3.              Samenvatting
De nieuwe wetgeving heeft nieuwe vereisten voor Europese webshops geïntroduceerd, die bij de vertaling in nationale regelgeving van de nationale wetgevers wordt aangepast en verandert.

Nederlandse ondernemers die Duitse consumenten willen benaderen om hen als klant aan hen te binden, moeten op de hoogte zijn van de Duitse e-commerce wetgeving. In het bijzonder moeten informatieplichten worden nageleefd. Wat betreft het herroepingsrecht mag niet “blind” gebruik worden gemaakt van de Duitse voorbeeldtekst. Deze moet inhoudelijk aan de concrete situatie worden aangepast en de (taal)fouten in de voorbeeldtekst moeten worden verbeterd.

Ondernemers waarbij de business plan cruciaal van de, in de wet omschreven, standaard situatie afwijkt is aan te bevelen een eigen informatietekst op te (laten) stellen.


» Ga naar de link
Contactgegevens
Dirkzwager legal & tax
Van Schaeck Mathonsingel 4
6512 AN Nijmegen